Christina i Bolivia

laurdag, oktober 21, 2006

Intrykk paa intrykk...

Det er i grunn umulig aa skulle beskrive alt det jeg ser og opplever i disse dagene. Det er saa utrolig mange inntrykk paa en gang at det er vanskelig aa skille alt fra hverandre. Denne verden er virkelig annerledes enn hjemme!
Naar vi tar bussen kjoerer vi gjennom stroek som er saa forskjellige fra hverandre at naar jeg er framme foeler jeg meg litt saann som - ja... litt som Alice i Eventyrland. Det med aa paa et blunk befinne seg i en helt annen verden. Kontrastene er saa store, og det er saa vanskelig for meg aa forstaa hvordan de kan eksistere saa naert hverandre. I begynnelsen spurte jeg meg selv flere ganger hvordan det er mulig aa leve i en saann verden. Hvordan klarer man aa vaere rik med god samvittighet naar naboen er saa fattig? Saa gikk det opp fo0r meg at det er jo nettopp dette vi gjoer i Norge! Eneste at det er saa mye mer behagelig der, for man slipper aa bli minnet paa all elendigheten som finnes ganske enkelt fordi man ikke ser den. Og jeg sitter igjen med dette ene: Saa utrolig og haaploest URETTFEDIG denne verden er!

For et par dager siden besoekte vi senteret for tenaaringsmoedre som ligger her i Lima, og som er et av prosjektene Stroemmestiftelsen stoetter. Underlig, underlig, underlig... Jenter som er yngre enn meg og som enten skal faa eller har faatt en unge, og som har et ansvar mye stoerre enn jeg noen gang har hatt. Naar jeg tenker paa meg selv som tretten-fjortenaaring, klarer jeg rett og slett ikke forestille meg at jeg skulle vaere i stand til aa takle noe saant. Mange av jentene er fremdeles barn, og har behov for lek, for noen ganger aa vaere litt tankeloese, for aa fjase, fnise, - ikke for aa ta vare paa en baby. Samtidig var disse jentene heldigere enn mange av sine medsoestre i samme situasjon. Underlig, underlig...

5 Comments:

At 6:43 f.m., Blogger Bjørg said...

Kjære Christina!
Endelig fant jeg bloggen din! Godt å høre at du er kommet fram, og sterkt å lese tanker og opplevelser.
Jeg synes du er kjempetøff som velger å være med å utgjøre en forskjell for medmennesker på denne måten.
Gleder meg til å følge med deg i fortsettelsen. Gud velsigne deg, vennen.
Klem til deg.

 
At 3:55 e.m., Blogger Rafaela Fernanda Schroeder Speckhann said...

Hi, kompis...
Miss u all.
I miss our messy bedroon, and Hald.
I hope u ae happy. Now u have a duty: tell everybody in Bolivia that I really miss them!
Dios te bendiga!

 
At 8:34 f.m., Blogger taisotsubo said...

Hi Christina!!!
How are you doing?
Are you enjoying Bolivia?
I always remember your classes..thank you so much...I´m using everything you tought me a lot...hahaha...
Missing you!!!
Mvh (and brazilian beijos...haha)
Tais

 
At 11:08 f.m., Blogger Ingrid said...

hei Christina!:)
d hørast ut som d e ganske tøft der, å månge inntrykk.. men d e utruli bra at folk som dej kjem å gjer en forskjell!
du gjer en fantastisk jobb=)

gud velsigne dej å passe på dej<3

klem ingrid

 
At 6:21 f.m., Blogger Unknown said...

Hei lillesøster! Naa har jeg nett som funker! Er nok like elendig som før neste gang jeg er her... menmen.. får glede meg over det mens jeg kan. Mange sterke inntrykk i Bolivia og, skjønner jeg. Håper du har det bra der borte, og både du og de rundt deg tar vare på deg!

Masse klemmer fra Storebror

 

Legg inn en kommentar

<< Home