Christina i Bolivia

søndag, oktober 29, 2006

Bortskjemte nordmenn

Vi har tre hunder paa taket. Om kveldene ligger jeg og hoerer paa hvordan de springer frem og tilbake der oppe. Foerste kvelden trodde jeg kanskje det var rotter eller noe, naa er det mer som koselige, kjente lyder. Jeg tar det som et lite bevis paa at jeg begynner aa foele meg hjemme. Som naar jeg gaar av bussen og vet hvor jeg er og hvordan det ser ut. For Lima er enorm, og i begynnelsen kjente jeg ikke igjen noe. Okei, har aldri skrytt av at jeg har noe god oreinteringssans - trodde vi kjoerte forskjellige ruter med bussen hver dag fordi jeg ikke kjente meg igjen, saa det er godt aa komme til noe som foeles kjent.

Her om dagen tok vi en tur i sentrum av Lima, og i en park moette vi plutselig en en enorm gjeng med skoleunger, og foer vi visste ordet av det var vi omringet av unger som (av alle ting) ville ha autografene vaare! Saa naa har vi proevd oss som kjendiser. Alle ville prate med oss, og selv om jeg ikke kan mye spansk ennaa, var de veldig taalmodige med meg. De spurte mange spoersmaal om Norge og fortalte om skolen sin. Det var veldig interessant og artig, og naar vi til slutt maatte gaa, var det nesten umulig aa komme seg derifra. Jeg bare lurer paa hva som gjoerde at de saa gjerne ville ha kontakt med oss. Hvilket bilde har de av europeere som gjoer dem saa vennlig innstilt? For det synes for meg aa vaere en generell instilling blant folk her. De liker oss uten at vi har sagt eller gjort noe. Hvorfor?

Etter vaar lille spasertur i parken, ble vi enige om aa sette oss paa en kafe. Fordi den ene paien ikke var noe saerlig og fordi kakestykkene var gigantiske, klarte vi ikke aa spise opp alt vi hadde bestilt. Naar vi reiste oss for aa gaa, kom det en liten gategutt springende og satte seg ned ved bordet og begynte aa spise restene. Jeg gikk bort til ham og spurte hva han het, kjoepte noen drops av ham og forsikret meg med kelneren at han skulle faa sitte i fred og spise. Gode mennesker, sa kelneren. Jeg foelte meg utrolig raatten og bortskjemt.

8 Comments:

At 12:30 e.m., Blogger Ingrid said...

heia:)
ja, d e kjedeli, men ja, he den beste legen me på lage, so d ska nok gå bra;)
takk skal du ha forresten:)

idrettslinjå e heilt supert!:) fantastisk klasse, so ej kosa mej!:) ska prøve å legge inn litt bilde å slikt frå en tur oss hadde å slikt:)

nei, ho hekje laga t blogg, sjønna du;) men no he ho fått den!:)

klemma

 
At 4:52 f.m., Blogger Agnar Aasland said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

 
At 4:54 f.m., Blogger Agnar Aasland said...

Fra Mateus:

Hi hi dear friend, I hope you are going fine in the warm weather. Here we are starting to experience the Norwegian winter, we saw snow for the first time yesterday, near to Lavik.
Bergen is a nice city, and we all are enjoing to live here.
God bless you there!!!

 
At 7:27 f.m., Blogger Unknown said...

Har jo sagt at du er ei bortskjemt lillesøster!

Nei, har vel kanskje ikke det... Føler mye av det samme i forhold til de fire guttene som bor i samme hus som oss. De deler et lite rom i ene enden av huset, spiser stort sett bare lunsj på CRO og ikke noe mere, og har vel i snitt et og et halvt klesskift. Føler meg ganske råtten når brødet vårt blir muggent og må kastes.

Føltes imidlertid godt å by dem på norske vafler her om dagen!

Nå ser det ut til at nettcafeen vår har skaffa seg skikkelig nettforbindelse, noe som lyser opp hverdagen her ytterligere!

Ha det godt!

 
At 11:50 e.m., Blogger Ingrid said...

off, no fekk ej tida t å lese heile teksten din om at oss e bortskjemt, å fekk en ekkel følelse! ej sitt her heime i norge å he d kjempegodt...
men en gong ska ej også reise ut å hjelpe folk:) du gjer en utruli jobb, sjøl om d kanskje følast som om du ikkje rekk over so masse på en måte..!:)

stå på Christina!

God bless<3

 
At 4:40 e.m., Blogger MEg said...

harald er å finne på vintermann@gmail.com
Ellers finner du bilder av en stor gutt i skjotre og vest på min lille side.
Og når ting først skal være ille så var det mye verre om du ikke hadde avtalt med kelneren at den lille gutten skulle få spise i fred. Selv im det er en liten trøst i det store urettferdige bildet. Selv om noen mennesker er ute og prøver å gjøre en forskjell.... Det synes jeg er fint.

 
At 4:06 f.m., Blogger L.DBdS. said...

hahaha. Maybe you look like a famous superstar? Eg ikkje sikkert, men eg synnes at folk i sør amerika tenker at europeisk folk er smart,og forskjellig, på ein positiv måte!..og at dokke har masse kunnskap om verden, reis, etc..maybe is that make you a superstar!!

 
At 2:53 e.m., Blogger taisotsubo said...

Missing you!!

 

Legg inn en kommentar

<< Home