Christina i Bolivia

onsdag, november 15, 2006

FANTASTISKE LA PAZ OG HOEYDESYKE....

La Paz maa vaere den mest fascinerende byen jeg har sett i hele mitt lange liv... Aa se utover fjellene der var en opplevelse helt ubeskrivelig! Vi ankom denne fantastiske hovedstaden sent fredag den 3. november. Idet vi gikk ut av flyet, merket jeg umiddelbart at luften var tynnere her i hoeyden og at jeg ble svimmel. Vi ble mottatt paa flyplassen av Johann som er tidligere elev ved Hald og som snakker flytende norsk. Det var snodig, men det foerste jeg foelte var: Hjemme! Paa en underlig maate var det som aa komme hjem, og jeg var veldig klar for aa bo her i seks maaneder. Jeg og Eline ble innlosjert hos Ximena, og jeg var rett saa fornoeyd med hvordan tiden fremover saa ut til aa bli.

Saa begynner en lang historie om hvordan svimmelheten ikke ville gi seg - snarere tvert imot. La Paz - som er saa vakker paa alle maater - mangler bare èn vital ting; oksygen. (Bare saann kort: La Paz ligger paa 3600 moh og er verdens mest hoeytliggende hovedstad). Jeg var rett og slett ikke i stand til aa venne meg til lufta. Den neste uka skulle bli en eneste lang rekke av besvimelser og hyperventileringsanfall. Ble til og med innlagt paa Clinca del Sur i fire dager for aa faa oksygen, men var like daarlig med en gang denne ble frakoblet. (All aere til Victor som med stor taalmodoghet tilbragte dagene paa sykehuset med meg;)
Soendag - etter aa ha vaert der i over en uke, og jeg fremdeles ikke viste tegn til fremgang - skjoente man at naa maatte noe gjoeres. Og vips; plutselig var alt jeg hadde sett for meg om La Paz og min teammate Eline fullstendig snudd paa hodet. Allerede mandag satt jeg paa flyet med mine to nye teamkamerater Victor opg Steinar paa vei til Santa Cruz. Jeg maa innroemme at jeg var litt skuffet. La Paz som jeg hadde sett saann frem til og som viste aa svare til alle forventninger og mer til, samt Eline som jeg var saa glad for aa skulle samarbeide med - dette ble det plutselig ikke noe av.

Likevel; jeg skal ikke klage, - det er tross alt ikke alle forunt aa ha to kjekke bodyguards. Santa Cruz er heller ikke noe ille sted aa skulle tilbringe et halvt aar, skjoent uten den foelelsen av aa vaere hjemme som jeg hadde hatt i La Paz. Ogsaa her skal vi bo hos Ximena. Ukene blir aa arbeide paa Aldea - barnelandsbyen som ligger utenfor sentrum - mens helgene blir tilbragt hos Ximena. I dag har vi besoekt Aldea og jeg sitter igjen med et veldig positivt inntrykk. Gleder meg mye til vi skal tilbake dit i morgen og begynne aa arbeide.

Christina i Santa Cruz - 30 graders varme og kofferten full av ullundertoey. Dette lover bra.

10 Comments:

At 4:46 e.m., Blogger Tusseladden said...

Kjære, du kan virkeli å lage dramatikk! Svime av og greier, heilt utroli... :(
Jaja, håpe iallefall at du e i fin form no, og at d blir minst like kjekt på den nye plassen.

Kjempeklem, savna dej kjempemasse her heime..! :)

 
At 4:50 f.m., Blogger Nils Ingar said...

Sett på makan, det er jo utruleg kva man kjem over når man surfer blogger. Christina i Bolivia. Det ser ut som du opplever mykje i alle fall, sjølv om null oksygen høyrtes litt ubehagelg ut. Trudde du var vant til sunnmørsalpane...

 
At 4:56 f.m., Blogger Nils Ingar said...

den posta seg... schnodig, men ja, hell og lykke videre. Make HIStory!

 
At 3:49 e.m., Blogger Elisabeth said...

e d nokke som kan d å bli syk og besvime på tur, så e d du, kjære! hehe, men lykke til i santa cruz, prøv å ikke ha på d alle ullkærna å en gang! ;)

 
At 9:02 f.m., Blogger taisotsubo said...

Really???
How is your spanish going? Can I write in portuguese in the next time?? hehe..
I´m not having to much time to check emails and come to the computer, but when I come, I always check your blog, even if I cant understand it!! hehe..
Takk for læra meg norsk!!! en, to, tre, fire, fem, seks, sju, åtte, ni, ti...hahaha..
Jeg savner deg!!
Klem!

 
At 4:59 e.m., Blogger Ingrid said...

neiånei, christina! kjedli at du blei so sjuk!! men tru likevel at du fer d kjempeflott! skal be for dej, å Gud e me dej uansett kor du e!!:)

håpe alt ordna sej for dej no!:)

gla i dej<3
klemma frå ingrid heime i norge;)

 
At 12:56 f.m., Blogger Unknown said...

Stakkar lillesøster... No skjønte æ litt meir av kommentaren din på bloggen min.. har ikkje fått lest blogga på ei stund. Sjøl om de e trist at du ikkje får være med Eline, ser æ for mæ at du stortrives med Victor og Steinar;). Hadde ei utrulig bra helg i Kampala. Møtte både den ene og den andre.. Særlig den ene va det ekstra kos å treffe igjen. Lykke te i Santa Cruz!

Klem fra storebror

 
At 10:04 f.m., Blogger L.DBdS. said...

hey..tussen takk for komentar..eg savner dokke..snif snif...eg hoper at i denne tide i Sør amerika du kan opplevelse masse bra , og vokse i Jesus Kristus tro, han som skal kaste burte alle vår lidelser...klem, koss, og snakkas..PS: como esta el espanol? compriendes Mendez, Jo te explico Frederico!heheheh..besos para ti e todos los otros chicos sin verguenza de Noruega!!!!!!

 
At 10:37 f.m., Blogger Aina Marie said...

Heisann Christina!

Ville bare si hei og hopp og lykke til med ulltøy i varmen. Har tenkt litt på deg her i Uganda når vi skjønte at ikke alt var i skjønneste orden. Når det kommer til stykket er jo oksygen høyeste prioritet.

Varme (men ikke fulle 30 grader) hilsner fra Afrika

 
At 9:37 f.m., Anonymous Anonym said...

hei:)

ja, d e veldi kjedli! Men ej driv å spela me inn på damelage å håpe på å greie d ganske fort!:) hehe:) takk førr støttå!:)

på skulen e alt bra, ja! ej trivast kjempemasse! d e so gøy!:)
å forresten so e der ei so går på skulen min so minne mej sånn om dej! hehe! å ho virka so søt!:) akkurat sånn so du;)

snøen he nok ikkje komt endå, nokke so egentla e litt trist..! men når desember kjem, satsa me på snøen kjem også;)julestemninga/adventsteminga he bjønt å komme:) julemanna å pepperkake på butikkane, julepynt på sentera å mørke daga:)

varmt, ja! d kan ej tenke mej! å søte dej so he hamstra ullkle..! litt kjipern! men ej tru å håpe du fer d heilt supert der d e no også sjøl om d ikkje vart sånn du trudde å håpte..! Gud he nok en plan!:)

helg e deili, ja!:)

skal helse dei, ja!:)hehe!
seventh heaven e jo so kosli!:)

Klemma frå heime i Norge!:)
Guds velsignelse<3

 

Legg inn en kommentar

<< Home